Bilatu
Sartu
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Herriak
      • Amoroto
      • Aulesti
      • Berriatua
      • Etxebarria
      • Gizaburuaga
      • Ispaster
      • Lekeitio
      • Markina-Xemein
      • Mendexa
      • Munitibar
      • Mutriku
      • Ondarroa
      • Ziortza-Bolibar
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritziak
      • Kronikak
      • Publirreportajeak
  • Agenda
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
    • Hitz eta Pitz
  • Agurrak / Eskelak
    • Zorion agurrak
    • Eskelak
  • Zerbitzu gida
  • Bereziak
    • Emakumeak Lerroburura
    • Adimen A.
    • Naturan barrena
    • Euskaldunak Australian
  • Nor gara
  • Hitzakide
    • izan HITZAKIDE
    • Sartu Hitzakide atalera
  • Publizitatea
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
Sartu
Gizartea

Pandemia egoeran umeak errudun sentitzen dira

Umeek konfinamendua nola bizi duten ikertzeko haiei zuzendutako galdetegia prestatu dute KideON ikerketa taldeko kide gehienek. Lau planotan banatu dute: fisikoa, soziala, emozionala eta akademikoa.

Argazkia: Twitter ( #soshaurrak )
Oihana Cabello Elorriaga
Lea-Artibai eta Mutriku
2020/05/12

Umeak errudun sentitzen direla, hori da diskurtsoa. Nahia Idoiagak azaldu legez, «hasieratik esan zaie etxean geratu behar direla, koronabirusa zabaldu zezaketelako eta ingurukoak kutsatu. Gehienok erabili dugun adibidea izan da aitite eta amumarentzat larria izan daitekeela, eta hori barneratu egin dute». Erabateko konfinamenduan erantzun dute inkesta, eta batzuek beldurra ere adierazi dute kalera irteteko, koronabirusa kalean dagoelako. «Umeek diskurtsoa zuzenean entzuten dute, filtrorik gabe. Ume askok esan digute aitite eta amuma faltan botatzen dituztela baina haiek kutsatzeko beldur direla. Umeak etxean sartzeko neurri hain zorrotzak, Europan bakarra, izan duen justifikazioa izan da birusaren zabalkundea geratzearena. Baina horrek lanketa bat eskatzen du, ume bat ez delako sekula errudun izango inguruko denak kutsatzen badira ere. Hori argi utzi behar zaie, gaixotasun bat dela eta ez dela inoren errua».

Galdetegi berezia prestatu zuten, umeei zuzenduta. Batetik, gurasoentzako galdetegia, eta bestetik, umeei eskatu zieten bi irudi egiteko: etxean zer egiten duten eta faltan zer botatzen duten irudikatzeko. «Irudiek gauza berriak erakutsi dizkigute. Batzuetan agertzen dira umeak kartzela antzeko batean. Egin nahi zutena irudikatzean, bestalde, zelai batean arnasa idatzi izan dute. Eguzkia eta arnasa hartzea botatzen dute faltan. Metaforikoa izan arren, uste dut mezua oso zuzena dela».

Gainera, azpimarratu nahi izan du ume denek ez dutela kanpoan eremua duen etxerik, ezta balkoi edo terrazarik. Hala, galdetegia umeen gabeziak aztertzeko ere izan da. «Kasu egin zaien alor bakarra akademikoa izan da, eta beste guztiari ez zaio kasurik egin. Gainera, umeak oso moldagarriak dira eta edozein gurasori galdetuz gero, erantzungo luke umeek egoera nahikoa ondo kudeatzen dutela. Egia da erantzunen artean jaso dugula etxean ere gustura daudela, baina gustura egote horrek baditu beste hainbat faktore ez ditugunak kontuan hartzen, eta beharrizan asko dituzte arretarik eman ez zaizkienak».

“Ez gabiltza kasu gehiegi egiten umeen osasunari. Gainera, elikadura ohiturak aldatu zaizkien ere galdetu diegu, eta orokorrean umeek gehiago jaten dute konfinamenduan”

Umeei arreta gutxi. Beharrizan horiek lau planotan banatu dituzte: fisikoa, soziala, emozionala eta akademikoa. Fisikoari dagokionez, etxean gustura egon arren eta etxeko ekintzak gustuko izan arren, askoz ere sedentarioak direla azaldu du Idoiagak: «Gehiago daude pantailekin lotuta gorputz mugimenduekin baino. Sormenezkoak direnak ere, askoz ere sedentarioagoak dira. Faltan botatzen dituzten ekintzak gorpuz mugimenduagaz eta kaleagaz dute zerikusia: korrika, kirola, jolastea… Zentzu horretan, ez gabiltza kasu gehiegi egiten umeen osasunari. Gainera, elikadura ohiturak aldatu zaizkien ere galdetu diegu, eta orokorrean umeek gehiago jaten dute konfinamenduan». Orain ordubete egin dezakete kalean, baina ez da nahikoa. «Telebistan ingelesa edo bestelako gaiak lantzeko programak bultzatu dira, baina gorputz mugimenduari kasu gutxiago egin diote».

Alor emozionalean, beldurrak, erruduntasuna eta bakardadea aipatu ditu psikologoak. Etxean jendearekin dauden honetan bakardadearen sentsazioa agertzea adierazgarria da, «baina ume askok ez dute parekoarekin inolako harremanik konfinamendua hasi denetik. Etxean gurasoak egon arren beste ume batzuekin harremanik ez badute, edo hartu-emana bideo dei bitartez bakarrik bada, logikoa da. Bideo deien kasuan, gainera, ume txikienentzat ez da harremantzeko modu naturala, ez da balekoa haientzat».

Umeentzat eskola eta irakaslea askoz gehiago dira. Lanak izan arren, ikastetxea botatzen dute faltan eta, modu zuzenagoan, irakasleak

Haserrea eta gogaitasuna ere nabaritu dituzte. «Haserrea ere eskolako lanekiko agertu zaigu, frustraziotik sortutakoak, eta hori ere landu egin beharko da. Azken batean, garrantzitsua da jarraipen akademiko bat egotea, baina egoera ere kontuan hartu beharko lukete».

Azkena, maila sozialean, familiakoak eta, bereziki, aitite eta amuma botatzen dituzte faltan. «Zaintzaileak» –dio Idoiagak–, «egunerokotasunean harremana izan duten jendea eta guztiz desagertu dena».

Lagunak, eskolak eta irakasleak ere faltan botatzen dituzte, eskolaren eta irakasleen balorea nabarmenduz. «Fokoa ipini dugu plano akademikoan: konpetentzietan, eskolako lanetan… Baina umeentzat eskola eta irakaslea askoz gehiago dira. Lanak izan arren, ikastetxea botatzen dute faltan eta, modu zuzenagoan, irakasleak. Haien figura askoz gehiago delako. Instituzioetatik baliabideak eskaini beharko lirateke irakasle horiek beraien ikasleekin ere harremana mantentzeko, eta klasekideek ere euren artean harremana mantentzeko».

Umeentzat ikastetxea babesgunea delako, batez ere talde zaurgarrienetakoentzat. «Horien kasuan kritikoa da, etxean dituzten arazo denen aurrean eskola delako beraien babesa eta irakasleak dira laguntza ematen dietenak». Etxean inolako arazorik ez duten umeek ere irakasleak euren zaintzailetzat hartzen dituztela dio Idoiagak: «Atxikimendua dago, maitasuna dago bai irakasleekiko, klasekideekiko eta hori errotik moztu da».

Egoera honek ondorioak ekarriko dituela uste dute ikerlariek, eta hurrengo ikasturteari begira hezkuntza sistema prest egotea ezinbestekoa dela dio Idoiagak: «lanketa bat eskatuko luke, eta alde afektibo-emozionalari ere lekua eman behar zaio».

Hainbat dira umeek konfinamendu egoeran dituzten hutsuneak, baina Idoiagak azaldu duenez, «denak dauka eragina alde emozionalean. Ez dute harreman sozialik, eta bakarrik sentitzen dira.

Erlazionatutako edukia[ELKARRIZKETA] Nahia Idoiaga: "Instituzioek ez dute elkarbizitzarako neurririk hartu"

Lea-Artibai eta Mutrikuko albisteak euskaraz, libre eta kalitatez jaso nahi dituzu? Horretarako zure babesa ezinbestekoa dugu. Egin zaitez HITZAkide! Zure ekarpenari esker, euskaratik eginda dagoen tokiko informazio profesionala garatzen eta indartzen lagunduko duzu.

Egin HITZAkide

Azken 3 egunetako irakurrienak

 

 

Asteko albiste garrantzitsuenen buletina jaso nahi?

Buletina barikuetan bidaltzen da, eta Lea-Artibai eta Mutrikuko asteko berri nagusiak biltzen ditu.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 94-684 44 36
  • lea-artibai@hitza.eus
  • Arretxinaga etorbidea, 1 - 48270 Markina-Xemein
  • Publizitatea
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.