Bilatu
Sartu
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Herriak
      • Amoroto
      • Aulesti
      • Berriatua
      • Etxebarria
      • Gizaburuaga
      • Ispaster
      • Lekeitio
      • Markina-Xemein
      • Mendexa
      • Munitibar
      • Mutriku
      • Ondarroa
      • Ziortza-Bolibar
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritziak
      • Kronikak
      • Publirreportajeak
  • Jolastu geugaz!
  • Agenda
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
    • Hitz eta Pitz
  • Agurrak / Eskelak
    • Zorion agurrak
    • Eskelak
  • Zerbitzu gida
  • Bereziak
    • Emakumeak Lerroburura
    • Adimen A.
    • Naturan barrena
    • Euskaldunak Australian
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
Sartu
Kultura
Txomin Badiola - eskultorea eta idazlea

«Ondarroa da nire paisaia sentimentalik hurbilena»

Argazkia: Guggenheim museoa
Ibon Bergara Etxearte
Ondarroa
2025/08/11

Ondarroako Santa Maria elizaren hormetan eta pinakuluetan ikus daitezkeen “kortxeleko mamuk” izeneko irudi harrigarriek Txomin Badiola (Bilbo, 1957) eskultore eta idazlea liluratu dute. 40 urte baino gehiago arte plastikoan jardun ondoren, fikziora egin zuen salto eta orain Mamuk eleberriarekin datorkigu. Artelan horien atzean dagoen istorioa, benetakoa eta asmaturikoa uztartuz, irakurlearen esku nobela izugarri bat utzi du.

 

Eskulturaren mundutik zatoz, baina orain Mamuk eleberriarekin idazle modura ezagutu zaitugu. Zerk bultzatu zintuen fikzioa idaztera?

40 urte baino gehiago eman ditut arte plastikoaren munduan, baina beti uztartu izan dut idazketarekin: saiakerak, katalogoetarako testuak… Hala ere, duela 7-8 urte arte ez nintzen fikzioan murgildu. Orduan hasi nintzen, eta hau da nire hirugarren eleberria. Batetik, 40 urteren ondoren beste esperimentazio-eremu batzuk arakatu nahi nituen; bestetik, arte plastikoaren egoera gaur egun oso itxia iruditzen zait. Reina Sofian atzera begirako erakusketa handiak egin eta nire etapa plastikoa ixtean, idazketa eremu interesgarri berri bat iruditu zitzaidan.

Kontaiguzu zertxobait Mamuk lanaz. Nolakoa da istorioa? Zure antzik duen pertsonaiarik bada?

Eleberriak hiru atal ditu, modu nahasian kontatuak, baina guztiak Ondarroan kokatuak, Santa Maria elizaren inguruan eta han dauden irudi eskultorikoetan. Alde batetik, erdi aroko istorioa dago: Borgoñako maisu bat etortzen da aurreko maisu batek hasitako lana bukatzera, eta, hainbat gorabeheraren ondoren, “kortxeleko mamuk” ezizenarekin ezagutzen diren irudi bereziak egiten ditu. Maisu horren agerpenak herriko bizitza politikoa, artistikoa eta soziala astintzen du.

Bigarren lerroan, gaur egungo istorio bat dago: izenik gabeko pertsonaia bat, nolabait nire alter egoa baina guztiz fikzionatua. 40 urteren ostean herrira itzuli, eta sentimendu nahasiak ditu: alde batetik oso ezaguna den paisaia bat, baina bestetik guztiz arrotza ere bai.

Eta hirugarren atal gisa, liburuaren barruan badira poemaren antzera idatzitako zati batzuk, non idazleak berak bi istorio horietan zuzenean esku hartzen duen.

Liburuan “mamuk” aipatzen dituzu, harrizko mamu horiek. Zuretzat zer ordezkatzen dute eskultura horiek?

Erdi Aroko istorioak fikziozko kontakizun bat eraikitzen du, garaiko errealitate historikoetan oinarritua: nortzuk ziren irudi horiek, zergatik jarri zituzten elizaren sarreran edo pinakulu altuenetan… Garai hartan iraultza kultural, politiko eta ekonomiko handia gertatzen ari zen, eta horren testuinguruan ulertu behar dira.

Kortxeleko mamuk galtzea krimen hutsa litzateke

Noiz eta nola sortu zitzaizun Ondarroan oinarritutako nobela hau idazteko ideia?

Nire amama ondarrutarra zen, eta jaio nintzenetik 20 urtera arte uda guztiak bertan igaro nituen. Bilbon jaioa banaiz ere, Ondarroa da nire paisaia sentimentalik propioena. Baina 40 urteren ondoren itzuli nintzenean —munduan barrena bizi izan naiz—, batetik paisaia emozional horren zati handi bat mantentzen zuen herria aurkitu nuen; bestetik, orduan ezagutzen nuen jendea guztiz desagertua zegoen. Hurbiltasun eta arrotztasun horren arteko gatazkak piztu zuen liburua, gatazka hori ulertzeko eta, neurri batean, idazketaren bidez baretzeko beharrak.

Elizako irudien artean, ba al dago zure gogokoenik?

Ez dut bereziki gogoko bakar bat. “Mamuk” izenaren barruan elizako prozesio osoa eta inguruko gargolak sartzen ditut. Goi Erdi Aroko lan ikusgarriak dira. Liburuaren azalean dagoena, adibidez, harpia bat da, hegoaldeko fatxadan, leiho brorobilaren gainean, pieza zoragarria. Prozesioko irudi guztiak artistikoki bikainak dira. Iparraldeko fatxadan ere badira interes handiko piezak. Gotikoan, gargolen altueran, bekatua eta gaizkia irudikatzen ziren gehienetan; baina bada figura bitxi bat: haur bat besoetan duen ama bat, jolasean bezala, dragoi eta otsoen artean. Agian, garai hartan lizunkeriaren bekatua irudikatzen zuen ama bakarra izango zen. Eskultura zoragarria da, nahiz eta kontserbazio-egoera oso txarra izan. Horrelako lanak ez dira nonahi aurkitzen: Lekeitioko edo Debako elizen portadak asko aipatzen dira, baina ez dira Ondarroakoaren kalitatearen parekoak. Hori galtzea krimen hutsa litzateke.

Lea-Artibai eta Mutrikuko albisteak euskaraz, libre eta kalitatez jaso nahi dituzu? Horretarako zure babesa ezinbestekoa dugu. Egin zaitez HITZAkide! Zure ekarpenari esker, euskaratik eginda dagoen tokiko informazio profesionala garatzen eta indartzen lagunduko duzu.

Egin HITZAkide

Azken 3 egunetako irakurrienak

 

 

Asteko albiste garrantzitsuenen buletina jaso nahi?

Buletina barikuetan bidaltzen da, eta Lea-Artibai eta Mutrikuko asteko berri nagusiak biltzen ditu.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 94-684 44 36
  • lea-artibai@hitza.eus
  • Arretxinaga etorbidea, 1 - 48270 Markina-Xemein
  • Publizitatea
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.