Bilatu
Sartu
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Herriak
      • Amoroto
      • Aulesti
      • Berriatua
      • Etxebarria
      • Gizaburuaga
      • Ispaster
      • Lekeitio
      • Markina-Xemein
      • Mendexa
      • Munitibar
      • Mutriku
      • Ondarroa
      • Ziortza-Bolibar
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritziak
      • Kronikak
      • Publirreportajeak
  • Agenda
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
    • Hitz eta Pitz
  • Agurrak / Eskelak
    • Zorion agurrak
    • Eskelak
  • Zerbitzu gida
  • Bereziak
    • Emakumeak Lerroburura
    • Adimen A.
    • Naturan barrena
    • Euskaldunak Australian
  • Nor gara
  • Hitzakide
    • izan HITZAKIDE
    • Sartu Hitzakide atalera
  • Publizitatea
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
Sartu

Irakurriz, ezagutzaz jantzi

Gorka Aurre
2021/05/13

Mendebaldeko pentsamoldearen jatorri dugun Antzinateko Greziar Kulturan sortu eta ezarri zen, K.a. VI gizaldiaren azkenean, egun guztiz zabaldutako sistema politiko nagusia: demokrazia (dêmos “herria” y krateîn “gobernatu”). Hiriaren gobernu-sistema adierazteko sortua, bertako erabakiak hartzeko eskumena herri-batzarena zen.
Halikarnasoko Herodotori esleitu zaio literatura-genero eta ikuspegi intelektual gisa, HISTORIA sortu izanaren ohorea eta K.a. V. urrezko gizaldiko Ilustrazioko buru argienen ordezkari bikainetako bat dugu. Bere HISTORIA mardulean, gobernu-erregimenik egokienaz jardutean demokraziaren lehen aipamena dagi, hauxe esanez: “[…] Aldiz, herri-gobernuak, lehenik eta behin, munduko izenik ederrena dauka: isonomia” [Historia, III L, 80,6].

Isonomia1, eskubide zibil eta politikoekiko herritarren berdintasuna da. Demokraziaren beraren izana labur eta zehatz adierazteko konsigna politikoa zen eta horixe izan zen, “demokrazia” kontzeptua nagusitu orduko, garai hartan erregimen demokratikoa izendatzeko erabilitako hitza.

Egia esan atenastar demokraziak egungoarekin antzekotasun gutxi dauka garai hartan “herritar” izaera eta maila biztanle batzuk besterik ez baitzuten.

Demokrazia hitzak greziarrentzako (egun ere askorentzat), berdintasuna esan nahi zuen; berdintasuna, hartutako erabakien aurrean eta erabakiak hautatzean ere. Bere esanahia ez da erabakiak hartzeko ordezkariak hautatze soila (ordezkotza-demokrazia). Hori ez da demokrazia. Demokrazia modernoa gehienentzako botoa ematera mugatzen da, eskubide hori aldiro-aldiro besterik ez izanez. Are gehiago, zerrenda itxietako ordezkariak bakarrik hauta daitezke eta gainera eremu legegile eta betearazleari dagozkien esparruetan bakarrik. Aurrekoa gutxi balitz, hautatutako ordezkariak dira, ez herritarrak, gizarte-gaiez erabakiak hartzeko ahalmenaren jabe. Herriak esanari entzungor eginez, erreferendumak eskatzean, hautatutako ordezkariek eskubide hori errotik eragotzi dute.

Bestalde, iritzi publikoa aipatzen dugu sarri baina, tamalez, ez da herri-iritzia. Ez da norbanakoen oldozmenaren emaitza; ez da herritarren pentsamolde erreflexiboaren ondorio zuzena. Herritarrek, oro har, ez daude pentsatzeko hezita eta datozen belaunaldiak, are gutxiago. Ez dago oldozmen kritikorik. Herritarren hein handi batek nekez dagi arrazoitze edota hausnartze prozesurik, zalantzarik gabe gutxi irakurri izanak eraginda. Jean-Paul Sartrek2 zihoen bezala “[…] Munduan jende ugari dago infernu gorrian, besteen iritziarekiko menpekotasun handian bizi baitira“.
Burmuinak ez du erabakirik hartzen, gure emozioak baizik. Une bakoitzeko emozio-egoerak hautatzen dizkigu erabakien nondik norakoak. Automatismo garbian gara eta pentsaeran ere berdin gabiltza, pentsamendu berri oso gutxi egun bakoitzean sortuz.

Egungo gizartean aginte ekonomikoa da nagusi. Komunikabideak bere esanetara daude eta ondorioz, bere onurarako ideiak herritarrei hezurretaraino sartzen dizkie edota ahalegintzen. Jendeak, beste gurtzarik ezean, telebista du jainkosa nagusi eta bertako informazioa filtro urriz jasota edo egunkarietako albisteak argi erakarrita erabakitzen du. Nortasun faltaren seinale.

Iritzi publikoa, iritzi mediatikoa da, komunikabide eta heziketaren bitartez aginteak sortutako iritzia. Hori da gakoa. Irtenbidea: irakurriz, ezagutzaz jantzi.

1- G. VLASTOS. Studien zur Gleichheitsvorstellung im griechischen Denken, Berlín, 1964.
2- G. VLASTOS. Studien zur Gleichheitsvorstellung im griechischen Denken, Berlín, 1964.

Lea-Artibai eta Mutrikuko albisteak euskaraz, libre eta kalitatez jaso nahi dituzu? Horretarako zure babesa ezinbestekoa dugu. Egin zaitez HITZAkide! Zure ekarpenari esker, euskaratik eginda dagoen tokiko informazio profesionala garatzen eta indartzen lagunduko duzu.

Egin HITZAkide

Azken 3 egunetako irakurrienak

 

 

Asteko albiste garrantzitsuenen buletina jaso nahi?

Buletina barikuetan bidaltzen da, eta Lea-Artibai eta Mutrikuko asteko berri nagusiak biltzen ditu.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 94-684 44 36
  • lea-artibai@hitza.eus
  • Arretxinaga etorbidea, 1 - 48270 Markina-Xemein
  • Publizitatea
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.